Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Mercedesy w mundurze

Gama pojazdów wojskowych niemieckiego producenta
16.08.2013 00:00:00
Samochody specjalne Mercedes-Benz są znane z przystosowania do trudnych warunków terenowych. O ich wszechstronności mogli się przekonać uczestnicy prezentacji na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku. Gama pojazdów wojskowych Mercedes-Benz obejmuje samochody o ładowności do 18 ton. Oferta opiera się na wariantach ciężarówek cywilnych i składa się z wersji wojskowych o ładowności ponad 2 t dla Unimoga, od 3 do 5 t dla Atego, od 5 do 7 t dla Axora, od 4 do 10 t dla Zetrosa oraz od 7 do 18 t dla Actrosa, dostępnego z dwiema, trzema lub czterema osiami.
Samochody specjalne Mercedes-Benz są znane z przystosowania do trudnych warunków terenowych. O ich wszechstronności mogli się przekonać uczestnicy prezentacji na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku.
Gama pojazdów wojskowych Mercedes-Benz obejmuje samochody o ładowności do 18 ton. Oferta opiera się na wariantach ciężarówek cywilnych i składa się z wersji wojskowych o ładowności ponad 2 t dla Unimoga, od 3 do 5 t dla Atego, od 5 do 7 t dla Axora, od 4 do 10 t dla Zetrosa oraz od 7 do 18 t dla Actrosa, dostępnego z dwiema, trzema lub czterema osiami.
Według producenta, pojazdy wojskowe dostosowane są do wymagań stawianych w operacjach wojskowych. Dostępne są wersje z napędem na wszystkie koła i pojedynczym ogumieniem (w tym z oponami w rozmiarach specjalnych). Dostępny jest szeroki zakres ochrony balistycznej, samochody te cechuje m.in. głębokość brodzenia do 1.195 mm, posiadają odporny na uszkodzenia obwód oświetlenia, luk dachowy, czy system kontroli ciśnienia w oponach. Pojazdy z napędem na wszystkie koła uzbrojono w międzykołowe i międzyosiowe blokady dyferencjałów. Mogą pokonywać wzniesienia do 80 proc. lub nawet do 100 proc. (45 stopni) w przypadku Unimoga.
Opancerzone pojazdy logistyczne (GLF)
Atrakcją prezentacji w Sulejówku była rodzina opancerzonych pojazdów logistycznych (GLF - niem. Geschützte Logistikfahrzeuge), obejmująca modele: Unimog U5000 GLF, Zetros GLF oraz Actros GLF - wszystkie dostępne w różnych wersjach podwozia i zabudowy.
Opancerzone pojazdy GLF stanowią warianty seryjnie produkowanych ciężarówek. Wspólną ich cechą jest opancerzona kabina, chroniąca kierowcę i pasażerów przed ostrzałem z broni palnej, pocisków artyleryjskich i eksplozji, łącznie z minami i IED (improwizowany ładunek wybuchowy, ang. Improvised Explosive Devices). Istotną rolę odgrywają tu nowe, specjalnie opracowane fotele z rozłączanymi mocowaniami i automatycznymi, 4-punktowymi pasami. Opancerzone kabiny są w większości projektowane jako gazoszczelne, mogą być także wyposażone w klimatyzację oraz układ wentylacji ochronnej ABC. Dodatkowe elementy, takie jak awaryjne oświetlenie, system komunikacji głosowej z ludźmi na zewnątrz kabiny, kamera cofania czy schowki opracowano zgodnie z wymogami wojskowymi. Kabiny w opancerzonych pojazdach logistycznych zostały zaprojektowane i przetestowane zgodnie ze standardami STANAG 4569 i AEP 55.
Unimog U 5000 i U 5000 GLF
Unimog jest najbardziej uniwersalnym pojazdem terenowym na świecie w klasie o dopuszczalnej masie całkowitej od 7,5 do 14,1 t. Dzięki swoim ekstremalnym zdolnościom może sprostać najtrudniejszym zadaniom wojskowym z dala od utwardzonych dróg, m.in. w służbach pożarniczych i ratowniczych. W Sulejówku zaprezentowano dwa tego typu pojazdy - standardowy U 5000 w barwach wojskowych, a także U 5000 w wersji GLF, czyli opancerzony.
Unimog U 5000 w wersji opancerzonej o ładowności 2 t testowany jest przez niemieckie siły zbrojne. Zestaw elementów ochronnych pozwala na spełnienie standardów STANAG 4569. Kabina otrzymała podłogę wykonaną ze stali pancernej oraz dodatkowe wzmocnienia i mocowania w celu instalacji płyt ochronnych, a także nowe drzwi i okna. W efekcie Unimog zapewnia ochronę przed atakami balistycznymi, minami oraz improwizowanymi ładunkami wybuchowymi.
System kontroli ciśnienia w ogumieniu pozwala indywidualnie sterować ciśnieniem w każdym kole. Głębokość brodzenia sięga 1.200 mm. Do wyboru jest specjalna przekładnia z elektronicznym/pneumatycznym sterowaniem EPS, pneumatycznie dołączanym napędem wszystkich kół i zintegrowaną skrzynią rozdzielczą oraz zautomatyzowana skrzynia EAS.
Zetros GLF
Zetros GLF to pojazd polecany m.in. do operacji militarnych lub pomocy ofiarom katastrof. Niewielka wysokość kabiny nad silnikiem ułatwia jego transportowanie koleją lub samolotem i zapewnia załodze większe bezpieczeństwo.
Zetros GLF pojawił się na prezentacji w dwóch wersjach. Dwuosiowa platforma z opancerzoną kabiną zamawiana jest przez niemiecką armię jako opancerzony pojazd transportowy (GTF) o 5-tonowej ładowności. Ładowność trzyosiowego ciągnika siodłowego - również z opancerzoną kabiną - sięga 25 t.
Koncepcja podwozia, kabiny i nadwozia spełnia obecne wymagania dotyczące mobilnych pojazdów zarówno na drodze, jak i w terenie. Położenie maski ułatwia montaż osprzętu. Kabina za silnikiem zapewnia wreszcie dodatkowe rezerwy ładowności - dzięki niej przednia oś jest mniej obciążona, co w połączeniu z korzystnym rozkładem nacisków otwiera unikalne możliwości w kwestii projektowania pojazdów opancerzonych.
System wymiany kabiny
Zaopatrzenie wojskowych pojazdów logistycznych w opancerzone kabiny powoduje znaczny wzrost masy i ma ogromny wpływ na koszty zamówień oraz obsługi. Dla flot pojazdów, których zastosowania obejmują zarówno zagrożenia atakami ognia czy wybuchu, jak i okresy pokojowe, Mercedes-Benz opracował system wymiany kabin dla Zetrosa GLF. Ułożyskowanie podwozia i kabiny może na życzenie zostać przygotowane do montażu opancerzonej (i cięższej) kabiny. Jej wymiany można dokonać w ciągu jednego dnia. Jak zapewnia producent, z wymianą poradzą sobie sami żołnierze w normalnych warunkach warsztatowych.
Zetros 1833A GLF 4x4
Zetros 1833A GLF 4x4 to pierwszy produkowany seryjnie pojazd dla niemieckiego wojska - jako jedyny z kabiną za silnikiem wyłoniony w przetargu w klasie 5-tonowej ładowności. Flota 110 egzemplarzy zamówionych w maju 2012 roku będzie do dyspozycji armii w połowie 2014.
Opancerzona kabina za przednią osią ma gwarantować wymagany poziom ochrony przed ogniem, odłamkami, minami oraz improwizowanymi ładunkami wybuchowymi. W ramach standardowej specyfikacji kabina wyposażona jest w wentylację ABC i klimatyzację.
Sercem układu napędowego jest 6-cylindrowy, rzędowy silnik Diesla OM 926 LA, rozwijający moc 240 KW (326 KM). Może on również pracować na niskiej jakości płynach. Napęd przekazywany jest permanentnie na dwie osie za pośrednictwem automatycznej przekładni Allison 3000 SP.
Zetros 2733A GLF 6x6
Pojazd bazujący na podwoziu Zetros 6x6 również ma permanentny napęd na wszystkie koła, trzy blokady dyferencjałów i układ przeniesienia napędu z 6-stopniową przekładnią automatyczną i dwustopniową skrzynią rozdzielczą. Tylne osie tandemowe zapewniają ładowność do 10,5 t na oś w połączeniu z pojedynczym ogumieniem i obręczami dobranymi w celu zagwarantowania maksymalnej mobilności. Opancerzona kabina i podwozie są - z wyjątkiem konfiguracji tylnej osi - tożsame z tymi w Zetrosie GLF 4x4.
Actros 3841 AK 8x8 GLF
Ciężko opancerzony Actros 3841 AK 8x8 GLF to pojazd logistyczny o specjalnych zastosowaniach. Pojazd zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 4 i przeciwminową na poziomie 4b zgodnie ze standardem STANAG 4569. Według producenta, dzięki opancerzeniu przed wybuchami i odłamkami, Actros ustanawia nowe standardy w kwestii zabezpieczenia przed improwizowanymi ładunkami wybuchowymi i bombami samochodowymi.
Opancerzona kabina Actrosa, wyposażona w nowe szkło zbrojone, może być pochylona do przodu, zapewniając dostęp do komory silnikowej - również opancerzonej.
Szczególnym wyzwaniem dla ciężkich pojazdów zabezpieczenia technicznego jest rozkład obciążenia osi we wszystkich sytuacjach. Podczas gdy masa opancerzonej kabiny spoczywa wyłącznie na przednich osiach, w trakcie udzielania pomocy technicznej tylne osie - niczym wielka dźwignia - muszą uporać się z masą podniesionego, holowanego pojazdu. Actros 4151 AK 8x8 Recovery został jednak zaprojektowany w sposób, który zapewnia jednakowy rozkład obciążenia osi.
Actros GLF dostępny jest w wersjach podwozia oraz nadwozia do wyboru - od ciężkiego ciągnika siodłowego czy wywrotki z żurawiem, aż po platformę z dźwigiem lub pojazd zabezpieczenia technicznego. Bazując na modułowym systemie montażu, producent dostarcza także kabiny o niższym poziomie ochrony i w różnych wariantach długości dla Actrosa 8x8, w niektórych przypadkach również z wentylacją ABC.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.