Wiadomości z rynku

niedziela
10 listopada 2024

Arocs - nowa siła w budownictwie

Rodzina ciężarówek budowlanych Mercedes-Benz
29.03.2013 00:00:00
W tym roku paleta ciężkich pojazdów Mercedes-Benz poszerza się o Arocsa, specjalistę w dziedzinie transportu budowlanego. Tak jak nowy Actros i Antos, Arocs będzie dostępny standardowo z silnikami Euro VI. Przewidziano 16 wersji mocy od 238 do 625 KM. Po raz pierwszy w ciężarówce budowlanej w podstawowym wyposażeniu będzie stosowana zautomatyzowana skrzynia PowerShift, zaś elektrohydrauliczne wspomaganie - po raz pierwszy w samochodzie użytkowym.
W tym roku paleta ciężkich pojazdów Mercedes-Benz poszerza się o Arocsa, specjalistę w dziedzinie transportu budowlanego. Tak jak nowy Actros i Antos, Arocs będzie dostępny standardowo z silnikami Euro VI.
Przewidziano 16 wersji mocy od 238 do 625 KM. Po raz pierwszy w ciężarówce budowlanej w podstawowym wyposażeniu będzie stosowana zautomatyzowana skrzynia PowerShift, zaś elektrohydrauliczne wspomaganie - po raz pierwszy w samochodzie użytkowym. Do wyboru będzie siedem kabin w 14 wariantach. Zaprojektowano też wersje Loader i Grounder do nietypowych zadań.
Gama Arocsa oferuje niespotykany dotąd wybór wersji. Nowe wywrotki, w tym z napędem na wszystkie koła, betonomieszarki, ciągniki siodłowe i pojazdy z zabudową skrzyniową dostępne są z dwiema, trzema lub czterema osiami. Konfiguracje napędowe obejmują zarówno dwuosiowe modele 4x2, jak i czteroosiowe modele 8x8/4 z napędem na wszystkie koła i dwiema przednimi osiami kierowanymi.
Silniki Euro VI
Arocs dostępny jest z szeroką gamą wysokoprężnych silników BlueEfficiency, spełniających normę emisji spalin Euro VI. Nabywcy modelu mogą wybierać spośród 16 wersji mocy.
Rzędowe, sześciocylindrowe jednostki Bluetec 6 z turbosprężarką i chłodzeniem powietrza doładowującego generują wysoki moment obrotowy już od niskich obrotów. Jego maksymalna wartość sięga od 1.000 do 3.000 Nm; pojemność silników wynosi: 7,7, 10,7, 12,8 lub 15,6 litra.
Wraz z Arocsem dostępna jest kompleksowo zmodernizowana seria największych silników heavy-duty firmy Daimler. Z pojemnością 15,6 litra, mocą do 625 Nm i maksymalnym momentem obrotowym 3.000 Nm, nowa jednostka Mercedes-Benz OM 473 charakteryzuje się wysoką wydajnością w trudnych warunkach - nawet, gdy chodzi o zastosowania off-roadowe, maksymalne obciążenie w transporcie ciężkim czy jazdę z wysokimi prędkościami w terenie o wymagającej topografii. Nowa jednostka dostępna jest w trzech wersjach mocy: 517 KM (2.600 Nm), 578 KM (2.800 Nm) i 625 KM (3.000 Nm).
Istotnym, elementem wszystkich sześciocylindrowych silników rzędowych OM 470/471/473 jest unikalny, elastyczny system wtrysku common rail X-Pulse, z elektronicznym sterowaniem i układem zwiększającym ciśnienie (we wspólnej szynie sięga 900 barów, a we wtryskiwaczach do 2.100 barów). Dawka wtrysku może być dowolnie modyfikowana w zależności od warunków pracy.
Wydajny zwalniacz
Podwójnie zsynchronizowany hamulec dekompresyjny, o wydajności unikalnej dla silników tej klasy, w standardowej wersji zapewnia moc do 235 kW (320 KM), a jego wysokowydajna odmiana osiąga 300 kW (408 KM). Dotychczas tylko znacznie większe silniki mogły pochwalić się podobnymi parametrami.
Ze względu na znacznie wyższą pojemność - 15,6 litra - moc hamulca silnikowego dla jednostki OM 473 znacznie przewyższa jego mocny odpowiednik dla OM 471 i osiąga do 460 kW (625 KM).
Zautomatyzowane przekładnie w standardzie
Za transfer siły napędowej we wszystkich wersjach Arocsa seryjnie odpowiadają w pełni zautomatyzowane, szybkie skrzynie Mercedes PowerShift 3 o ośmiu, dwunastu lub szesnastu przełożeniach. Za dopłatą dostępne są ręczne skrzynie o dziewięciu lub szesnastu przełożeniach.
Zmodyfikowana przekładnia PowerShift 3 wyróżnia się szybszą zmianą biegów. W porównaniu do stosowanej wcześniej skrzyni PowerShift 2, czas potrzebny na zmianę przełożenia jest do 20 procent krótszy, a w porównaniu do skrzyni automatycznej Telligent spadł nawet o 50 proc. Zaawansowany system czujników zapewnia precyzyjny dobór biegów, właściwy dla aktualnych warunków drogowych i obciążenia. Jedną z kluczowych cech przekładni jest możliwość wykrycia zjazdu ze wzniesienia i, w rezultacie, utrzymania przełożenia. Nowa funkcja pełzania (zwiększony moment podczas ruszania) ze zintegrowanym trybem manewrowania pozwala na łatwiejsze ruszanie lub wykonywanie precyzyjnych manewrów. Ponadto, zróżnicowane tryby pracy skrzyni i dodatkowe funkcje wspomagają pracę na budowie. Tryb uwalniania (rocking-free) umożliwia na przykład samodzielne wydostanie się z błotnistego lub podmokłego podłoża.
Trzy typy napędu na wszystkie koła
Użytkujący ciężarówki w terenie mają teraz do wyboru trzy warianty napędu na wszystkie koła. Nowością jest Hydraulic Auxiliary Drive (hydrauliczny układ wspomagania napędu), przeznaczony do zadań drogowych i okazjonalnych sytuacji wymagających dodatkowej siły napędowej. Zamiast tradycyjnych wałów napędowych wykorzystuje on hydrodynamicznie napędzane silniki w piastach przednich kół. Pozwala to ograniczyć masę własną i zużycie paliwa.
W standardzie oraz gdy wymagania dotyczące obciążenia i zużycia paliwa są bardziej istotne od dodatkowej trakcji, drugi typ dołączanego napędu funkcjonuje bez biegu off-roadowego. W razie potrzeby przednia oś dołączana jest podczas postoju za pośrednictwem skrzyni rozdzielczej (VG 3000), a wały Kardana z przodu i z tyłu zaczynają obracać się z przełożeniem 1:1.
W szczególnie wymagającym terenie Arocs może być opcjonalnie zaopatrzony w stały napęd na wszystkie koła (skrzynia rozdzielcza VG 1600 ze 100-procentową blokadą) oraz dodatkowe przełożenie terenowe.
Standardowe blokady dyferencjałów, mogą być sterowane za pośrednictwem przełącznika, który uruchamia je w odpowiedniej kolejności: blokada wzdłużna, blokada tylnych osi napędowych oraz - jeśli znajduje się w wyposażeniu - blokada przednich osi napędowych.
Loader i Grounder
Arocs Loader przoduje w dziedzinie ograniczania masy własnej. W rezultacie zapewnia on optymalną ładowność ciągnika 4x2 - jednego z najlżejszych w sektorze budowlanym, a także betonomieszarki 8x4/4 o DMC 32 t. Przy wyjątkowo niskiej masie własnej (maksymalnie 9.250 kg) ta druga może jednorazowo przewozić 8 m3 gotowego betonu.
Arocs Grounder to model przeznaczony do pracy w szczególnie trudnych warunkach, np. w kamieniołomach. Dzięki licznym modyfikacjom technicznym, takim jak belki poprzeczne o grubości 9 mm, jest on ekstremalnie wytrzymały i stabilny, zapewniając przy tym wysoką ładowność.
Loader i Grounder należą do szerokiej gamy pojazdów Arocsa. Ich DMC wynosi od 18 ton w przypadku modeli dwuosiowych aż do 41 ton dla off-roadowych, czteroosiowych wersji Grounder.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.