Wiadomości z rynku

piątek
15 listopada 2024

Scania 124 L 400 - przeciętniak z charakterem

Używane ciągniki siodłowe Scania 124 L 400 4x2 (1995-2004)
29.01.2010 00:00:00
Dwuosiowe, 400-konne "czwórki" marki Scania są przeciętnie awaryjne, proste i niedrogie w serwisowaniu. Za szwedzkim ciągnikiem przemawia też solidne zabezpieczenie antykorozyjne. Są jednym z najczęściej spotykanych ciągników siodłowych na europejskich drogach, mimo, że zdarzają się im awarie. Problemów nie sprawiają hamulce, kłopotów nie ma z elektryką i elektroniką. Co kilkadziesiąt tys. km warto kontrolować układ ssący silnika (pęka połączenie między filtrem powietrza a turbiną).
Pracująca pod kabiną Scanii, zasilana pompowtryskiwaczami rzędowa "szóstka" o poj. 11,7 l i mocy 400 KM ma opinię oszczędnej i trwałej. Średnio wytrzymuje ok. dwóch mln km. Tylko w egzemplarzach z 1996 r. z tymi jednostkami dochodziło do pęknięć zbyt słabych wałków rozrządu, jednak jak podkreślają mechanicy, większość wozów z tego rocznika przeszła już remont lub wymianę motoru. Minus: "czterysetki", podobnie jak innych wersji tego silnika, nie wolno zasilać marnym paliwem, jeśli chce się uniknąć wewnętrznej korozji pompowtryskiwaczy.
Ręczne, 12-stopniowe skrzynie GRS900 są przeciętnie trwałe. Uszkodzeniom ulegają w nich m.in. synchronizatory i łożyska. Sporadycznie w sprzęgłach wyrywane jest łożysko wyciskowe.
Zarówno mechaniczne, jak i pneumatyczne zawieszenie osi jest trwałe. Powyżej 700 tys. km wymaga jednak regularnych przeglądów. Przy ok. 700-800 tys. km zdarzają się defekty drążków kierowniczych, co ok. 800 tys. km wykonuje się łożyskowanie przednich resorów, przy ok. 1 mln km przebiegu pojawiają się nadmierne luzy na łożysku przy moście. Sporadycznie psują się zawory powietrzne. Gorzej z łożyskowaniem szoferki. Defektom ulegają zawory poziomujące, tuleje łączników wahaczy, pęka stabilizator. Same kabiny są przestronne i solidnie wykończone.
Problemów nie sprawiają hamulce, kłopotów nie ma z elektryką i elektroniką. Co kilkadziesiąt tys. km warto kontrolować układ ssący silnika (pęka połączenie między filtrem powietrza a turbiną). Rama, poza egzemplarzami z pierwszych lat produkcji, jest dobrze zabezpieczona przed korozją. Ze względu na prosty dostęp do mechaniki i niedrogie podzespoły koszty serwisu nie są wygórowane.
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Czterystukonna "czwórka", jeśli jest regularnie serwisowana, nie sprawia szczególnych problemów. Zawieszenie szoferki w pojazdach bez centralnego smarowania warto smarować co kilka-kilkanaście tys. km, inaczej zacierać się będą tuleje. Oleje i filtry w wozach eksploatowanych w ruchu międzynarodowym najlepiej wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta, w polskich warunkach eksploatacyjnych, ze względu na żywotność turbiny, filtr powietrza warto zmieniać co 90 tys. km.
Dane techniczne - Scania 124 L 400 4x2, ciągnik siodłowy
DMC zestawu techniczna 44.000 kg
DMC zestawu administracyjna 40.000 kg
Masa własna 7.100 kg
Rozstaw osi 3.700 mm
Poj. silnika / cylindry 11,7 l / R6
Moc maksymalna 400 KM
przy obr/min 1.900
Maks. moment obr. 1.900 Nm
przy obr/min 1.050-1.300
Skrzynia biegów ręczna 12+1
Ceny netto nowych części
Chłodnica 3.106 zł
Sprzęgło (tarcza+ docisk+łożysko) 3.804 zł
Reflektor 817 zł
Tarcza hamulcowa 650 zł
Filtr oleju 112 zł
Filtr powietrza 149 zł
Ceny części używanych
Reflektor 350 zł
Zderzak przedni 800 zł
Szyba czołowa 800 zł
Chłodnica 1.000 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (styczeń 2010 r.)
Rocznik Przebieg (tys. km) Cena netto (tys. zł)
1996 1.800 27,0
1997 1.680 33,5
1999 1.400 38,5
2000 1.000 44,0
2001 870 52,0
2002 650 66,0
2003 500 84,0
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.