Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

DAF XF105 czyli walka z nudą

Ciągnik siodłowy. DAF XF105.510 Euro 5
05.09.2008 00:00:00
DAF XF105 ze zautomatyzowaną skrzynią biegów rozleniwia kierowcę. Nie dość, że nie trzeba ręcznie zmieniać biegów, to jeszcze usypiająca jest cisza panująca w kabinie. Plusów XF105 jest jeszcze więcej. Należą do nich: ogólny wysoki komfort jazdy, mocny silnik, wydajny intarder i funkcjonalna kabina. Minusy DAF-a to w naszej ocenie fakt, iż zbiornik na AdBlue jest za nisko, w środku ciężarówki są za małe zegary, a przekładnia jest dość ospała podczas włączania się do ruchu.
Do testu otrzymałem DAF-a XF105.510, czyli z silnikiem o mocy 510 KM, najmocniejszą jednostką dostępną w tym modelu.
Wysoko nad głową
Pojazd miał nie tylko najmocniejszy silnik, ale i największą kabinę w gamie marki DAF. To Super Space Cab o wewnętrznej wysokości 2.105 mm. To sporo, ale wyższa jest kabina Topline Scanii, która od podłogi do dachu ma 2.230 mm. Tym niemniej miejsca w szoferce XF-a nie brakuje. Płaska podłoga jest pozbawiona przeszkód i niemal każdy kierowca może w środku stanąć bez schylania głowy.
Przemyślane jest rozmieszczenie półek i schowków, których pojemność jest wystarczająca do pomieszczenia bagażu na kilkudniowy wyjazd. Poręczny jest np. wysuwany stolik z deski rozdzielczej. Kiedy usiadłem na środku dolnej leżanki, mogłem na nim wygodnie zjeść posiłek.
Deskę rozdzielczą wykonano z materiałów dobrej jakości. Jednak zegary są za małe. Dobrze zaś widoczny jest wyświetlacz pokładowego systemu informacji umieszczony pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem. Szkoda tylko, że nie podaje komunikatów po polsku, tak jak w MAN-ie czy Mercedesie. Na pochwałę zasługuje koło kierownicy, którego gruba obręcz dobrze leży w dłoniach.
Bez hamulców
Ruszam na trasę w pełni załadowanym zestawem autostradą z Wrocławia do Opola. 510-konny silnik ochoczo zbiera się pracy, a podczas włączania się do ruchu doceniam 12-biegową, zautomatyzowaną przekładnię AS-Tronic. Podczas manewrów można się skupić na drodze, a nie na "wachlowaniu" dźwignią zmiany biegów. Poszczególne przełożenia AS-Tronic wrzuca płynnie, bez szarpnięć.
Po chwili włączam tempomat i. zaczynam się nudzić. Auto jedzie jak po szynach, silnik ledwie słychać. Nic się nie dzieje. Postanawiam zjechać na jakąś boczną drogę. To dobra okazja do wypróbowania hamulca silnikowego zespolonego z intarderem ZF. Hamulec włączam 300 metrów przez zjazdem na Nysę (taki dystans podawał drogowskaz) i zjeżdżając z prawego pasa autostrady, pojazd zwalnia niemal do zera, nie muszę dotykać pedału hamulca zasadniczego.
Biegowe niuanse
Na zwykłej krajówce już nie jest tak różowo, oczywiście głównie ze względu na fatalny stan drogi. Ale XF105 to twarda sztuka. Zawieszenie dobrze tłumi poprzeczne nierówności i nie dokucza nadmiernym hałasem. Także układ kierowniczy nie ma tendencji do poszukiwania "własnej drogi". Dopiero w koleinach wykazuje pewną nerwowość, ale jaki tir w Polsce jest na to odporny?
Koleiny i poprzeczne nierówności mogą za to być groźne dla zbiornika AdBlue, bo jest on zamontowany wyjątkowo nisko. Na domiar złego został zrobiony z tworzywa sztucznego, materiału mało odpornego na uszkodzenia.
Normalna, polska droga to dobry test dla przekładni AS-Tronic. W czasie wyprzedzania wolniejszych ciężarówek wciskam padał do dechy. Odzywa się funkcja kick-down. Obroty silnika wzrastają, a skrzynia redukuje bieg, aby po chwili podwyższać przełożenia, niektóre "omijając". W ten sposób pojazd szybciej nabiera prędkości.
Przekładnia AS-Tronic jest fajna podczas jazdy, ale kiedy pojazd rusza z miejsca, staje się ospała. Na przykład podczas wyjeżdżania z parkingu na drogę lepiej korzystać z trybu sekwencyjnego - będzie szybciej.
Pomimo tej niedogodności DAF XF105.510 przekonuje do siebie wygodną kabiną i wysokim komfortem jazdy.
Plusy
Wysoki komfort jazdy. Mocny silnik. Wydajny intarder. Funkcjonalna kabina.
Minusy
Zbiornik na AdBlue jest za nisko. Za małe zegary. Ospała przekładnia podczas włączania się do ruchu.
Podstawowe dane ciągnika siodłowego DAF XF105.510 Euro 5
Masa własna 7.570 kg
DMC (ciągnik / zestaw) 18.000 / 40.000 kg
Rozstaw osi 3.800 mm
Typ kabiny, wymiary sypialna, Super Space Cab
Pojemność skokowa silnika 12,9 l
Moc maksymalna 510 KM przy 1.500 obr./min
Maksymalny moment obr. 2.500 Nm przy 1.000-1.410 obr./min
Zbiornik paliwa 430 l, aluminiowy
Śr. zużycie paliwa w cyklu mieszanym 29 l / 100 km
Skrzynia biegów zautomatyzowana AS-Tronic, 12-stopniowa
Napęd 4x2
Zawieszenie przednie na resorach parabolicznych
Zawieszenie tylne na miechach powietrznych (4)
Układ hamulcowy tarcze z przodu i z tyłu, hamulec silnikowy, intarder
Wyposażenie pojazdu testowego: m.in. ABS, tempomat, układ kontroli toru jazdy, ksenonowe reflektory, dwie leżanki, lodówka, aluminiowe obręcze kół.
Cena negocjowana
Gwarancja mechaniczna / perforacyjna 1 rok
Przeglądy co 70 tys. km
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.