Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Iveco Daily - włoski wół roboczy

Samochody dostawcze. Iveco Daily kontener (1990-1999)
06.06.2008 00:00:00
Amatorów dostawczych Iveco Daily u nas przybywa, więc do kraju sprowadzanych jest coraz więcej egzemplarzy, szczególnie z zabudowami kontenerowymi. Sprawdziliśmy możliwości Iveco. W naszej ocenie do atutów tego dostawczaka należą: możliwość wykorzystania zarówno w transporcie długodystansowym, jak i dystrybucyjnym, obszerne wnętrze oraz trwałe i ekonomiczne silniki. Minusy to z kolei niska trwałość elementów zawieszenia i kiepskie materiały wykończeniowe w kabinie.
To wyjątkowa sytuacja na rynku, zazwyczaj zdecydowanie prym wiodą furgony.
Kontenerowe Daily w najpopularniejszej wersji 35 budowane są na podwoziach o czterech różnych rozstawach osi: 2.800 mm, 3.300 mm, 3.600 mm, 3.950 mm (wersja prezentowana w tabeli). Największy jest wybór wariantów podwozia z kabiną typu 2+1, nieco mniejszy 6+1 (tzw. kabina podwójna).
Większość oferowanych na rynku wtórnym kontenerowców ma w ładowni tylko dwuskrzydłowe, symetryczne drzwi tylne, w autach dłuższych (powyżej 6 m) spotykamy też często jednoskrzydłowe drzwi boczne umieszczone w przedniej części, z prawej strony kontenera.
W kabinie Daily miejsca jest dużo, a widoczność tak do przodu, jak i na boki dobra. W stosunku do wcześniejszej generacji (z lat 1978--1989) przednie koła przesunięto nieco i dostęp do kabiny jest łatwiejszy. W transporcie dystrybucyjnym (częste wsiadanie i wysiadanie) ma to duże znaczenie. Auto zbiera też pochwały za komfort jazdy. Szkoda, że materiały w kabinie nie są wysokiej jakości, stuki i trzaski, szczególnie w okresie dużych zmian temperatur, użytkownicy traktują jako coś normalnego. Dość powszechne są kłopoty z wentylowaniem wnętrza, najczęściej powodem są niedrożne instalacje.
Konstrukcję podwozi Iveco zaczerpnięto z aut ciężarowych. To rama nośna ze stalowymi podłużnicami. Stanowi niewątpliwy walor auta, podwozie jest wytrzymałe. Niestety w parze z nim nie idzie trwałość pozostałych elementów, głównie układu jezdnego. Wyrabiają się np. poduszki pod ramą, stabilizatory, łożyska kół. Inna rzecz, że wiele egzemplarzy obciążanych jest ponad miarę. Wprawdzie użytkownicy określają często Daily mianem woła roboczego, ale i tu są granice.
W kontenerowych Daily z pierwszej połowy ubiegłej dekady spotykamy głównie diesle o poj. 2,5 l. Wariant wolnossący (83 KM) stosowano w mniejszych wersjach, w większych wykorzystywany jest motor z turbosprężarką (116 KM). W autach z drugiej połowy lat 90. spotykamy też motory 2,8-litrowe (103, 122 KM). Wszystkie silniki zbierają pochwały za umiarkowany apetyt na paliwo, kulturę pracy. Jednostka napędowa to najmocniejszy punkt programu tego dostawczaka.
Plusy
Możliwość wykorzystania zarówno w transporcie długodystansowym, jak i dystrybucyjnym. Obszerne wnętrze. Trwałe i ekonomiczne silniki.
Minusy
Niska trwałość elementów zawieszenia. Kiepskie materiały wykończeniowe w kabinie.
ekspert: Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Daily z lat 90. to auto o raczej mało skomplikowanej konstrukcji, co jest jego walorem. Niestety nie udało się uniknąć problemów, np. związanych z zawieszeniem. Trafia się również sporo usterek układu elektrycznego, wynikających np. z korozji przewodów. Warto szybko reagować na pojawiające się ślady rdzy. Można dzięki temu uniknąć późniejszych problemów.
Fabryczne dane techniczne
Auto prezentowane Konkurent
Iveco Daily 2.5 D kontener Ford Transit 2.5 D, kontener
Dopuszczalna masa całkowita 3.500 kg 3.500 kg
Ładowność 1.700 kg 1.715 kg
Długość 5.980 mm 6.075 mm
Szerokość 2.100 mm 2.198 mm
Wysokość (bez ładunku) 3.100 mm 3.080 mm
Pojemność silnika 2.499 ccm 2.496 ccm
Moc maksymalna 82 KM 85 KM
przy obr./min 4.200 4.000
Maksymalny mom. obr. 155 Nm 190 Nm
przy obr./min 2.400 2.200
Prędkość maksymalna 130 km/h 132 km/h
Rozmiary przedziału ładunkowego
Długość 3.500 mm 3.520 mm
Szerokość 2.040 mm 2.120 mm
Wysokość 2.180 mm 2.200 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Iveco Daily Ford Transit
Chłodnica 1.220 zł 1.150 zł
Sprzęgło 1.520 zł 1.400 zł
Amortyzator 340 zł 290 zł
Reflektor 390 zł 330 zł
Filtr oleju 50 zł 40 zł
Filtr powietrza 70 zł 70 zł
Ceny części używanych na giełdzie w Przeźmierowie
Iveco Daily Ford Transit
Reflektor 120 zł 120 zł
Zderzak (przód) 180 zł 140 zł
Lampa tylna 100 zł 100 zł
Chłodnica 170 zł 180 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (marzec, kwiecień 2008)
Rocznik Iveco Daily kontener Ford Transit kontener
silnik / przebieg tys. km - cena brutto silnik / przebieg tys. km - cena brutto
1993 2.5 D / 285 - 17,0 tys. zł 2.5 D / 410 - 16,5 tys. zł
1995 2.5 D / 370 - 22,0 tys. zł 2.5 D / 275 - 23,0 tys. zł
1996 2.8 TD / 290 - 30,0 tys. zł 2.5 TD / 310 - 30,0 tys. zł
1997 2.8 TD / 247 - 39,0 tys. zł 2.5 D / 160 - 33,0 tys. zł
1998 2.8 TD / 186 - 41,0 tys. zł 2.5 TD / 252 - 40,0 tys. zł
1999 2.8 TD / 224 - 44,5 tys. zł 2.5 TD / 190 - 41,8 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.