Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Kabiny serii G w Scaniach

Ciągniki siodłowe. Nowe kabiny w samochodach Scanii
25.01.2008 00:00:00
Firma Scania wprowadziła do swoich pojazdów nowe kabiny - serię G. Jednocześnie poszerzono ofertę serii P o typ Highline, czyli wysoką kabinę sypialną. Dla pojazdów serii G przeznaczono pięć typów kabin. Do transportu lokalnego lub zadań budowlanych przeznaczone są kabiny dzienna i krótka. W transporcie dalekobieżnym znajdą zastosowanie trzy kabiny sypialne: nis-ka z jedną leżanką oraz normalna i wysoka (Highline), które mają po dwie leżanki.
W założeniach szwedzkiego producenta seria kabin G ma być "pośrednikiem" pomiędzy serią P, która jest podstawowym typem szoferek Scanii, a topowymi kabinami serii R. Jednak tak naprawdę seria G nie jest absolutną nowością, bo do ich produkcji używane są elementy już stosowane w dwóch wcześniejszych modelach kabin. Inna jest jednak ich specyfikacja i przeznaczenie.
Kabiny serii G
Dla pojazdów serii G przeznaczono pięć typów kabin. Do transportu lokalnego lub zadań budowlanych przeznaczone są kabiny dzienna i krótka. W transporcie dalekobieżnym znajdą zastosowanie trzy kabiny sypialne: nis-ka z jedną leżanką oraz normalna i wysoka (Highline), które mają po dwie leżanki. Nowością w tych kabinach są schowki zewnętrzne, których nie ma w kabinach serii P. Ponieważ pojemność tych schowków jest większa od dotychczasowych skrytek w kabinach R, te ostatnie niejako awansem otrzymały schowki o tej samej pojemności co seria G.
Ponieważ kabiny serii G są produkowane z tych samych komponentów co inne szoferki, ich wnętrza są niemal identyczne. Główne różnice polegają na wymiarach kabin. Seria G pozycjonowana jest pomiędzy kabinami serii P a R. Jest jakby "kompaktową" propozycją Scanii dla tych klientów, dla których pojazdy z kabinami serii P są za małe, natomiast pojazdy serii R są zbyt duże (i zbyt drogie).
Kabiny serii P
Wraz z wprowadzeniem nowych kabin serii G uzupełniono ofertę w pojazdach serii P. Nowością jest sypialna kabina Highline, którą przeznaczono do transportu regionalnego. Wewnętrzna wysokość tej szoferki wynosi 1.670 mm i choć jest to o 100 mm mniej niż w kabinie G Highline i aż o 230 mm mniej od kabiny R Highline, to jednak udało się wygospodarować miejsce na zamykane schowki nad szybą czołową.
Nieco wcześniej od premiery kabiny P Highline Scania wprowadziła na rynek wysuniętą do przodu kabinę z niskim wejściem (Low-Entry) oraz kabinę załogową (CrewCab) - obie oparte na serii P. Kabina Low-Entry bazuje na seryjnych elementach kabin Scania. Jest zamocowana nisko na ramie pojazdu. W czasie tzw. przyklęku dolny stopień wejściowy znajduje się na wysokości 155 mm nad podłożem, co jest jednym z najlepszych parametrów w tej klasie (przykładowo Mercedes Econic ma wejście na wysokości 450 mm). Kabina może pomieścić od dwóch do czterech osób, a jej wewnętrzna architektura umożliwia swobodne poruszanie się wewnątrz. Również kabina załogowa jest oparta na elementach dotychczas stosowanych w innych kabinach Scanii. Jest dostępna w wersji długiej i krótkiej dla, odpowiednio, 4-5 lub 6-8 osób.
Kabina Low-Entry jest przeznaczona głównie do pojazdów komunalnych lub dystrybucyjnych. Z kolei kabina załogowa znajduje zastosowanie w pojazdach pożarniczych lub pogotowia technicznego.
Ogółem Scania ma obecnie trzy serie samochodów ciężarowych, w których stosowanych jest łącznie 14 typów kabin.
Konfiguracje silników
W samochodach marki Scania stosowana jest następująca konfiguracja silników:
Seria P: Euro 4 - 230, 270, 310, 340, 380 KM; Euro 5 - 230, 280, 320, 360, 380, 400, 420 KM; EEV - 230, 280 KM. Seria G: Euro 4 - 230, 270, 310, 340, 380, 420, 480 KM; Euro 5 - 380, 420 KM. Seria R: Euro 4 - 340, 380, 420, 480, 500, 560, 620 KM; Euro 5 - 360, 380, 400, 420, 440, 480, 500, 560, 620 KM.
Wymiary kabin serii G
Typ kabiny Krótka Dzienna Niska sypialna Normalna sypialna Highline
Długość 1.710 mm 1.990 mm 2.260 mm 2.260 mm 2.260 mm
Szerokość 2.430 mm 2.430 mm 2.430 mm 2.430 mm 2.430 mm
Wysokość 2.110 mm 2.110 mm 2.110 mm 2.350 mm 2.550 mm
Wysokość wewnętrzna* 1.320 mm 1.320 mm 1.320 mm 1.530 mm 1.740 mm
* mierzone od tunelu silnika do dachu
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.