Wiadomości z rynku

środa
13 listopada 2024

Peugeot Boxer 330 - zawodnik wagi średniej

Samochody dostawcze. Peugeot Boxer 330 2.2 HDI (furgon L2H2)
08.06.2007 00:00:00
Testowany furgon ma średnie wymiary z możliwych do wyboru trzech rozstawów osi i wysokości. Atutami Peugoeta Boxera są naszym zdaniem: szeroka ładownia, elastyczny i oszczędny silnik, skuteczne hamulce, osobne zamknięcie centralnym zamkiem dla kabiny i ładowni i dużo schowków w kabinie. Minusy samochodów dostawczych rodem z Francji to z kolei: słaba widoczność z miejsca kierowcy, hałas dobiegający z ładowni, kłopotliwa regulacja ustawienia fotela kierowcy oraz trudne w otwieraniu i zamykaniu drzwi boczne.
Objeżdżany Boxer wszedł do sprzedaży w ubiegłym roku. Nad jego wyglądem nie będę się rozwodził.
Kierowca czuje się na swoim miejscu dobrze, o ile pokona niewygodną w obsłudze regulację fotela. Deska urodą i jakością materiałów, jak to w dostawczaku, nie zachwyca, ale jest praktycznie urządzona: schowki są w odpowiednich miejscach i korzysta się z nich intuicyjnie. Trzyosobowa kabina jest szersza niż u konkurencji, ale trzy osoby nie jadą wygodnie, bowiem pasażer siedzący w środku ma mało miejsca na nogi. Przeszkadza schowek u dołu konsoli centralnej.
Nowy może więcej
Testowany Boxer od poprzednika może więcej, jeśli pod uwagę wziąć pojemność ładowni. Jak się przekonałem, wstawienie europalety między nadkola jest w nim zdecydowanie łatwiejsze (ma szerszą pakę) niż w Mercedesie Sprinterze czy Renault Masterze. W Boxerze (jak i w bratnim Citroenie Jumperze i Fiacie Ducato) odległość między nadkolami wynosi 1.422 mm, w Sprinterze 1.340, Masterze - 1.282 mm. Szerokość ładowni jest głównym atutem dostawczaka Peugeota i jego konstrukcyjnych braci. W testowanej wersji ładownia miała pojemność 11,5 m sześc. Dostęp do paki typowy: przez tylne drzwi i boczne rozsuwane. Nietypowe to, że do otwarcia czy zamknięcia tych ostatnich trzeba użyć bardzo dużo siły. Tylne drzwi uchylały się pod kątem 96 stopni, po zwolnieniu ogranicznika pod kątem 180 stopni (za dopłatą 270 stopni). Podłoga była żebrowana i miała osiem pierścieni do mocowania ładunku (jak w Masterze).
Praktyczna okazała się możliwość osobnego zamykania ładowni i kabiny centralnym zamkiem. Podczas jazdy niestety słychać odgłosy pracy blach w ładowni. Konkurenci lepiej pod tym względem o nią zadbali.
Podstawowa odmiana
Do jazd otrzymałem auto z najsłabszym z oferowanych silników, czyli turbodieslem 2.2 HDI 100 KM (jest jeszcze odmiana 120 KM i motor 3.0 HDI 157 KM). Silnik jest elastyczny. Ma maksymalny moment obrotowy (250 Nm od 1.500 do 2.900 obr./min) przy szerszym zakresie obrotów niż porównywalne 100-konne motory konkurentów. Nawet przy pełnym załadowaniu Boxer chętnie nabiera prędkości. Pięciobiegowa skrzynia jest dobrze zestopniowana.
Peugeot nie podaje w danych technicznych średniego spalania Boxera. Można by z tego wnosić, że producent coś ukrywa, ale test pokazał, że nie ma się czego wstydzić. W pełni załadowany (ok. 1.000 kg) w cyklu mieszanym Boxer spalił 10,1 l ON na 100 km. Porównywalne auta, którymi jeździłem, nie paliły mniej, np. Master potrzebował o 0,5 l więcej przy podobnym obciążeniu.
Auto ma dobrze dobrane wspomaganie, które na parkingu chodzi leciutko, a w trasie stawia odpowiedni opór. Podczas jazdy z pustą ładownią wstrząsy na nierównościach są mocno odczuwalne. Po załadowaniu auto prowadzi się lepiej, ale wychyla się na zakrętach bardziej niż Transit. Na uznanie zasługują hamulce. Wystarczy dotknąć pedału, a pojazd natychmiast wytraca prędkość.
Podczas jazdy najbardziej denerwowała mnie zła widoczność z miejsca kierowcy. Pochylenie słupków powoduje, że specjalnie trzeba się wychylać, patrząc na prawe lusterko.
Podsumowując, zalety testowanego Boxera są ważniejsze niż wady. Z tego powodu to czołowy zawodnik w swojej wadze na rynku.
Plusy
Szeroka ładownia. Elastyczny i oszczędny silnik. Skuteczne hamulce. Osobne zamknięcie centralnym zamkiem dla kabiny i ładowni. Dużo schowków w kabinie.
Minusy
Słaba widoczność z miejsca kierowcy. Hałas dobiegający z ładowni. Kłopotliwa regulacja ustawienia fotela kierowcy. Trudne w otwieraniu i zamykaniu drzwi boczne.
Podstawowe dane techniczne Peugeota Boxera 330 2.2 HDI (furgon L2H2)
Dopuszczalna masa całkowita 3.000 kg
Ładowność 1.090 kg
Objętość ładowni 11,5 m sześc.
Wymiary ładowni - długość / szerokość / wysokość 3.120 / 1870 (1.422 między nadkolami) / 1.932 mm
Wymiary pojazdu - długość / szerokość / wysokość 5.413 / 2.050 / 2.524 mm
Rozstaw osi 3.450 mm
Silnik R4, 16V turbodiesel z common rail
Pojemność silnika 2.198 ccm
Moc maksymalna 100 KM przy 2.900 obr./min
Maks. moment obrotowy 250 Nm przy 1.500-2.900 obr./min
Prędkość maks. (wg producenta) 150 km/h
Śr. zużycie paliwa w cyklu mieszanym (wg producenta) brak danych
Śr. zużycie paliwa w cyklu mieszanym bez obciążenia (testowe) 9,4 l ON / 100 km
Śr. zużycie paliwa w cyklu mieszanym z obciążeniem 1.000 kg (testowe) 10,1 l ON / 100 km
Skrzynia biegów mechaniczna, 5+1
Napęd na oś przednią
Układ hamulcowy przód tarczowe wentylowane, tył tarczowe
Wyposażenie standardowe pojazdu testowego ABS, poduszka powietrzna kierowcy, wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek, elektrycznie reg. szyby i lusterka
Cena netto 85.450 zł
Gwarancja mechaniczna / perforacyjna 2 lata bez limitu km / 12 lat
Przeglądy techniczne co 40.000 km, nie rzadziej niż co dwa lata
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.