Wiadomości z rynku

poniedziałek
11 listopada 2024

Volvo FM - prawie jak "efhacz"

Maszyny budowlane. Volvo FM (1998-2001)
06.10.2006 00:00:00
Według wielu kierowców i mechaników Volvo serii FM to pojazdy niemal równie niezawodne jak większe FH. Nie dziwi więc, że na lokalnych trasach oraz placach budów FM jest tak popularne, jak FH na długich dystansach. Podczas naszego testu doceniliśmy Volvo za: wysoką ogólną niezawodność, układ paliwowy odporny na ropę niskiej jakości i dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Minusy ciężarówki to natomiast: wysoki tunel silnika, defekty przedniego zawieszenia i urywające się tylne błotniki.
FM z lat 1998-2001 dostępne jest do wyboru z trzema rzędowymi turbodieslami: 7,3 l (FM 7, moc 250, 290 lub 310 KM), 9,6 l (FM 10, moc 320 lub 360 KM) i 12,1 l (FM 12, moc 340, 380 lub 420 KM). Silniki są niezawodne i trwałe; nawet przy eksploatacji na kiepskiej jakości ON wytrzymują do naprawy głównej ponad 1 mln kilometrów w pojazdach budowlanych i około 1,5 mln km w pojazdach szosowych. W niektórych egzemplarzach zdarzają się jednak problemy z nieszczelnością pompowtryskiwaczy Boscha.
Volvo FM dostępne jest jako ciągniki siodłowe w konfiguracjach napędowych 4x2 lub 6x4 (FM 7 tylko w układzie 4x2) oraz podwozia 4x2, 6x2, 6x4 (FM 10 i FM 12 dodatkowo 4x4, 6x6, 8x4). Rozstawy osi wynoszą odpowiednio: dla ciągników od 3.500 do 3.885 mm (FM 7 do 3.800 mm), dla podwozi od 3.400 do 6.606 mm. Do wyboru są pojazdy z podwoziami o trzech wysokościach: standardowe (1.000 mm), obniżone (900 mm) oraz podwyższone (1.200 mm).
W "FM-kach" z opisywanych roczników montowano trzy rodzaje kabin: dzienną (L1H1), sypialną (L2H1) oraz sypialną z podwyższonym dachem (L2H2, Globetrotter). Jakość wykonania i trwałość elementów wykończeniowych szoferki niemal dorównuje większemu FH. Chwalona jest m.in. przejrzysta i ergonomiczna deska rozdzielcza. Użytkownicy narzekają natomiast na zbyt wysoki tunel silnika.
Ciągniki i podwozia serii FM najczęściej mają zawieszenie mechaniczne z przodu i pneumatyczne z czterema miechami powietrznymi z tyłu, rzadziej spotykane są podwozia z pełnym zawieszeniem pneumatycznym. Najczęściej uszkodzeniu ulegają sworznie i drążki przedniego stabilizatora oraz tuleje w zwrotnicach. Tylne zawieszenie nie sprawia problemów, podobnie jak mosty napędowe i układ hamulcowy. W porównaniu do starszych "FM-ek" wyraźnie poprawiono zabezpieczenie przed korozją. W samochodach z lat 1998-1999 zbyt słabe są mocowania tylnych błotników, dość często dochodzi też do połamania plastikowych osłon reflektorów.
Plusy:
Wysoka ogólna niezawodność. Układ paliwowy odporny na ropę niskiej jakości. Dobre zabezpieczenie antykorozyjne.
Minusy:
Wysoki tunel silnika. Defekty przedniego zawieszenia. Urywające się tylne błotniki.
Ekspert - inż. Ryszard Bodys, szef Alba Service z Ciecierzyna k. Lublina:
- "FM-ki" to jedne z najlepszych pojazdów marki Volvo. Dzięki niezawodności oraz dobrej dostępności zamienników części i podzespołów używanych koszty użytkowania "FM-ki" kształtują się na rozsądnym poziomie. Polecam egzemplarze z systemem VEB (Volvo Engine Brake), w których okładziny hamulcowe wytrzymują nawet 500 tys. km.
Fabryczne dane techniczne
Auto prezentowane Konkurent
Volvo FM 10 360 4x2, ciągnik siodłowy z 1999 r. Renault Premium 370 4x2, ciągnik siodłowy z 1999 r.
DMC zestawu tech. / administracyjna 44.000 / 40.000 kg 44.000 / 40.000 kg
Masa własna 6.622 kg 6.645 kg
Rozstaw osi 3.885 mm 3.815 mm
Pojemność silnika 9,6 l 11,1 l
Układ i liczba cylindrów R6 R6
Moc maksymalna 360 KM 361 KM
przy obr./min 2.100 1.900
Maksymalny moment obr. 1.500 Nm 1.670 Nm
przy obr./min 1.100-1.250 1.050-1.400
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Nazwa części Volvo FM 10 360 4x2, ciągnik siodłowy z 1999 r. Renault Premium 370 4x2, ciągnik siodłowy z 1999 r.
Chłodnica 3.870 zł 3.690 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 3.750 zł 3.500 zł
Klocki hamulcowe 470 zł / oś 440 zł / oś
Reflektor przedni 435 zł 690 zł
Filtr oleju 99 zł 158 zł
Filtr powietrza 195 zł 220 zł
Ceny części używanych
Nazwa części Volvo FM Renault Premium
Reflektor 250 zł 450 zł
Tylny most 5.500 zł 4.700 zł
Tylny błotnik 350 zł 480 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym - wrzesień 2006 r.
Rocznik Volvo FM 10 360, 4x2 Renault Premium 370, 4x2
ciągnik siodłowy, przebieg tys. km - cena netto ciągnik siodłowy, przebieg tys. km - cena netto
1998 800 - 42,0 tys. zł 730 - 49,0 tys. zł
1998 730 - 46,5 tys. zł 690 - 51,5 tys. zł
1999 715 - 52,9 tys. zł 755 - 57,9 tys. zł
1999 610 - 57,9 tys. zł 660 - 65,5 tys. zł
2000 500 - 66,5 tys. zł 539 - 77,0 tys. zł
2000 470 - 69,5 tys. zł 450 - 82,5 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.