Wiadomości z rynku

czwartek
14 listopada 2024

Prostsze rozwiązanie

Scania Streamline R 450 - tylko z SCR
19.12.2014 00:00:00
Scania niedawno poszerzyła gamę silników Euro 6 o jednostkę 13-litrową w nowej wersji mocy - 450 KM, która do oczyszczania spalin wykorzystuje tylko układ SCR. Szwedzki producent jest przekonany, że rozwiązanie to docenią wszyscy, którym zależy na jak najniższym zużyciu paliwa.
Nowy diesel polecany jest przede wszystkim do napędu ciągników siodłowych i takim też pojazdem, w zestawie z w pełni załadowaną naczepą kontenerową (40 ton), odbyliśmy jazdę próbną.
Bez EGR
Wcześniej Scania wprowadziła do napędu swoich ciężarówek 13-litrowy silnik Euro 6 o mocy 410 KM, też wyposażony tylko w SCR (bez EGR). Okazało się, że takie pojazdy cieszą się dużą popularnością na rynku. Ten sukces zachęcił skandynawskiego producenta, aby pójść o krok dalej w stronę uproszczenia konstrukcji i obniżenia spalania. Nabywcy Scanii mają teraz do wyboru 18 silników Euro 6, co stwarza im unikalną możliwość dobrania optymalnego źródła napędu do każdego zastosowania i warunków jazdy.
Inżynierom ze Scanii udało się rozwiązać łamigłówkę, jaką było zastosowanie wyłącznie SCR w silniku o tak wysokim poziomie mocy. Efektem jest prostsze rozwiązanie, a jak mówi znane powiedzenie - proste jest genialne. Nowy silnik typu DC13 147 nie wymaga ani turbosprężarki o zmiennej geometrii, ani systemu recyrkulacji spalin EGR.
Na kaszubskich pagórkach 450-konna jednostka dość swobodnie poczynała sobie z 40-tonowym zestawem, zapewniając wysoką średnią prędkość podróżną.
Odłączalny retarder daje oszczędności
Wyposażenie prezentowanego ciągnika pozwala jeździć bez częstego stawiania stopy na pedale hamulca zasadniczego. Dźwignią przy kierownicy można wybrać jeden z pięciu stopni intensywności zwalniania, przy czym w przypadku zapotrzebowania na dużą moc hamowania, do akcji wkraczają razem - silnikowy hamulec wydechowy i retarder. Ten ostatni to nowa konstrukcja!
W najnowszej wersji Scania Retarder (R4100D) automatycznie się rozłącza, gdy nie jest używany - "wolne koło" zmniejsza opory ruchu, ponieważ obie turbiny, które wyhamowują pojazd przy pomocy oleju zostają odłączone od układu napędowego. W ten sposób ogranicza się zużycie paliwa. Rzeczywiste oszczędności paliwa zależą od warunków drogowych, ale przeciętnie spalanie spada o pół procenta.
Można też korzystać z trybu automatycznego uruchamiania retardera (przez delikatny nacisk na pedał hamulca albo gdy tylko otrzyma on taki sygnał z tempomatu). Kierowca może skupić się na prowadzeniu pojazdu. Kiedy chce wyhamować, retarder załącza się automatycznie, a synchronizacja odbywa się na podobnej zasadzie, jak w skrzyniach biegów. Nowy retarder nie tylko nie powoduje strat energii, ale jest też mocniejszy. Moment hamujący dochodzi do 4.100 Nm (wcześniej uzyskiwany 3.500 Nm), ponadto jest dostępny w niższym zakresie prędkości obrotowych silnika. Dostawy pojazdów wyposażonych w nowy retarder rozpoczną się w pierwszym kwartale 2015 r.
W razie kolizji...
Jednym z najnowszych rozwiązań technicznych, w jakie wyposażono ten ciągnik, jest Advanced Emergency Brake, czyli system automatycznego awaryjnego hamowania (AEB), którego zadaniem jest zapobieganie kolizji lub zminimalizowanie jej skutków. System, aktywny przy prędkości ponad 15 km/h, ma zatrzymać ciężarówkę przed przeszkodą. Układ wyposażony jest w kamerę i radar. Jeżeli te urządzenia wykryją ryzyko kolizji w pierwszym etapie sygnalizuje takie niebezpieczeństwo sygnałem dźwiękowym i komunikatem na wyświetlaczu, następnie włącza ostrzegawcze hamowanie (3 m/s2), a potem hamowanie awaryjne (ponad 5 m/s2). Wymagania prawne wobec takiego systemu są takie, że pojazd poruszający się z prędkością 80 km/h, zbliżając się do samochodu jadącego z prędkością 12 km/h, powinien uniknąć kolizji. Natomiast w przypadku poruszania się z prędkością 80 km/h i zbliżania do samochodu stojącego w miejscu, system powinien zminimalizować skutki kolizji, zmniejszając prędkość o więcej niż 20 km/h. Warunkiem działania AEB jest wyposażenie pojazdu w ESP. Na szczęście, nie mieliśmy okazji sprawdzić działania tego urządzenia, ale ze świadomością jego obecności w pojedzie jedzie się chyba z odrobiną stresu mniej.
Stosowany od niedawna w ciężarówkach system ESP obejmował ciągnik i naczepę. I tutaj już mieliśmy okazję przekonać się, jak stabilizuje on zestaw podczas gwałtownych manewrów, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni. Zdecydowane machnięcie kierownicą w lewo i w prawo bez tego układu mogłoby się skończyć lądowaniem w rowie, natomiast ESP pozwala wyprowadzić zestaw z opresji, przyhamowując koła tracące przyczepność i kierując strumień napędu na te, które ją zachowują.
Dobrze, że wysoka
W wyposażeniu kabiny nic nowego. Trzeba zaznaczyć, że poruszanie się w niej utrudnia tunel silnika. W prezentowanej wersji Topline jest ona na szczęście bardzo wysoka, więc swobodnie można stanąć na kilkunastocentymetrowym tunelu. Atmosferę w szoferce ocieplało welurowe obicie foteli.
Dla długodystansowców
Nowy silnik można polecić przewoźnikom działającym w dalekim transporcie. Spełnia on swoje zadanie równie dobrze, a nawet nieco lepiej niż niezwykle oszczędna jednostka o mocy 410 KM, przedstawiona jesienią 2013 r. Wyższa moc i moment obrotowy robią swoje. O ile 410-konny motor uzyskuje maksymalny moment obrotowy 2.150 Nm przy 1.000-1.300 obr/min, to nowy napęd już 2.350 Nm w tym samym zakresie obrotów. A co najważniejsze, Scania Streamline z nowym silnikiem zużywa nieco mniej paliwa w porównaniu z poprzednią wersją, wyposażoną w EGR i SCR (według producenta o 1 procent i taki wynik w praktyce można uzyskać). Pozostałe parametry są identyczne, z wyjątkiem niewielkiego wzrostu zużycia czynnika AdBlue.
Czy 1 procent ma znaczenie? Łatwo obliczyć. W niektórych przypadkach może to być 0,3 litra oleju napędowego na 100 km - przy przebiegu 150 tys. km można zaoszczędzić ponad 2.200 zł. Jeśli ciągników jest więcej to ziarnko do ziarnka..
Podstawowe dane - ciągnik siodłowy Scania Streamline R 450
Dopuszczalna masa całkowita zestawu 40.000 kg
Rozstaw osi ciągnika 3.700 mm
Typ kabiny: Sypialna, z wysokim dachem, Topline, zawieszona pneumatycznie 4-punktowo
Silnik DC13 147, 13-litrowy FGT. DOC, DPF, SCR Euro 6
Moc maksymalna 450 KM przy 1.900 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 2.350 Nm przy 1.000-1.300 obr/min
Skrzynia biegów Zautomatyzowana Opticruise, 12 przełożeń (programy Standard, Power i Economy), z funkcją Eco-roll
Napęd 4x2
Zawieszenie przednie Resory paraboliczne, 7.500 kg
Zawieszenie tylne Pneumatyczne, 4 miechy, 11.500 kg
Układ hamulcowy Tarczowy, kontrolowany elektronicznie, automatyczny hamulec wydechowy 256 W przy 2.400 obr/min, odłączalny retarder R4100
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in.: ESP, SDS, tempomat przewidujący Active Prediction, adaptacyjny ACC, aluminiowe felgi.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.